Bli en vägens man

lastbilschaufför

Att vara yrkeschaufför med inriktning på att köra tung lastbil är långt ifrån något dåligt yrke. Åtminstone om du frågar oss. En yrkeschaufför av detta slaget är en vägens man som bör kunna hantera mycket eget ansvar och tycka om att filosofera på i sin ensamhet, snarare än att vara uppe i andra människor dagarna i ända.

Arbetssysslor

Som lastbilschaufför så kommer du främst att köra en hel del lastbil, konstigt vore ju annars.. Det är dock långt ifrån det enda som du kan komma att behöva stå i. Att vara med i processen för på- och avlastning är vanligt och det är även bra om du har så pass mycket kunskap om det fordon som du för fram, att du om det krisar kan göra enklare ingrepp och reparationer, även om det inte är ett måste för att få en anställning, åtminstone i de allra flesta fall. Om dagarna är dock kupén ditt eget kungarike, där du kan ha mycket trevligt med ljudböcker, musik och genom att lyssna på diverse olika radioprogram. En inte alltför dålig arbetsmiljö med andra ord. Dessutom är det varmt och mysigt inne i lastbilen, något som är att föredra om man jämför med andra jobb där man är ute mycket vintertid.

Krav för anställning

För att få anställning som lastbilschaufför så krävs självfallet rätt behörighet för att få föra fram ett fordon av denna sort. Körkortskraven kan skilja en hel del beroende på vilken typ av lastbil som det är tänkt att du ska köra och du behöver även komplettera med ett yrkesbevis, då reglerna sedan en rad år tillbaka är skärpta för allmänhetens och din egen säkerhet.

Lön

Löneläget är långt ifrån fantastiskt för den som kör lastbil, om än så man gott och väl klarar vardagen och lite mer än så. Det är helt enkelt ingenting att gnälla på, även om mycket alltid vill ha mer. Lönen bör dock inte vara den drivande kraften till varför du skulle välja en karriär ute på landsvägarna. Att bli lastbilschaufför är istället för den som gillar att spendera dagarna i sitt eget sällskap, gillar ansvar under frihet, samt att köra bil i största allmänhet.